Voigtländer Skopar 21 mm f/3,5 Sony E

Skopar 21 mm to legenda. Tak – LEGENDA. Dlaczego? Dlatego, że bardzo wielu reportażystów i streetowców zawdzięcza mu dziesiątki obrazów o wysokiej jakości uzyskanych tylko dlatego, że był tak niewielki i nie budził zainteresowania. Look upodobniający gotowe obrazy do tych z obiektywów Leica, także ma znaczenie. Fanów Skopara – Naleśnika znam kilku. Zamieszkują całą Europę więc wiem, że to nie lokalny trend. Skopar był tani ale jakością powalał. Ze względu na filoletowe zafarby aberracji chromatycznej bardziej nadawał się do fotografii czarno-białej. Nowoczesne matryce z łatwością … Continue readingVoigtländer Skopar 21 mm f/3,5 Sony E

Voigtländer Nokton 50 mm f/1,2

Koniec roku. ostatni dzień i…. przed Wami długo wyczekiwane szkło. Jesteście ciekawi czy w światku standardowych obiektywów do pełnej klatki  może nas jeszcze coś zaskoczyć? Raczej nie… Też tak myślałem, a jednak po raz kolejny zostałem poddany mocno angażującej próbie… Wybaczcie mi ton tego artykułu. Nie mogę inaczej. Jestem dogłębnie, pozytywnie zaskoczony. Koniec roku 2018 to recenzja obiektywu Voigtlander Nokton 50 mm f/1,2. Obiektywu, na który długo czekałem. W końcu udało mi się i tuż przed świętami obiektyw znalazł się u mnie. Wpakowawszy go do … Continue readingVoigtländer Nokton 50 mm f/1,2

System na koniec roku 2018

Na ten temat już kiedyś pisałem, ale często pytacie mnie z niedowierzaniem – jakiego sprzętu używam na co dzień? Artykuł o ekscytującym trójkącie  znajdziecie tutaj.  Nie będę powielał tego co tam napisałem – jednak w konkluzji zauważyłem – i to pozwolę sobie przytoczyć, że w pracach profesjonalnych używam głównie dwóch obiektywów. „Pierwszym z nich jest obiektyw Voigtlander Nokton 35 mm F/1,2 Aspherical II z mocowaniem Leica M, z założonym ciągle, adapterem Voigtlander VM-E Close Focus Adapter, który pozwala na fotografowanie tym wspaniałym szkłem w szerszym zakresie … Continue readingSystem na koniec roku 2018

Profesjonalny statyw dla bezlusterkowców – Manfrotto 190

O lżejszym statywie do pracy na co dzień, miałem pisać już wcześniej. Dlaczego? Dlatego, że po testach/tekstach o statywach Manfrotto BeFree i Manfrotoo 055 zostałem wręcz zalany pytaniami o statyw nieco lżejszy niż 055. Skąd takie zainteresowanie konstrukcjami lżejszymi? No cóż – znak czasu – bezlusterkowce. Po prostu. Jeżeli zamierzamy pracować tylko ze sprzętem lekkim i nie potrzebujemy cięższej i wyższej alternatywy, możemy skupić się na poszukiwaniu modeli lżejszych, mniejszych, niższych…. Stop! Tak dobrze nie jest! Statyw do codziennej profesjonalnej pracy musi spełniać kilka wymagań. … Continue readingProfesjonalny statyw dla bezlusterkowców – Manfrotto 190

Jeden z dwudziestu siedmiu! Summarit-M 90 mm f/2,5

Właściwie tytuł powinien wyglądać inaczej – “Pojedynek Davida z Goliatem”. Zacznę nietypowo. Cieszę się, że ostatni wpis o Sigmie Art 85 mm wywołał taką burzę reakcji. Dostałem kilkadziesiąt maili z podziękowaniami za ten test. Mniej więcej połowa chwaliła, że to dobre szkło i że rozwiały się ich wątpliwości – kupić czy nie kupić – kupić. Druga połowa napisała dokładnie to samo – kupić czy nie kupić – zdecydowanie nie kupić. Hmmm. Zastanawiające. Test był przeprowadzony szybko, w wietrznych warunkach, kwiatki falowały itd. Materiał przez to … Continue readingJeden z dwudziestu siedmiu! Summarit-M 90 mm f/2,5

Jeden z dwudziestu siedmiu! Sigma Art 85 mm f/1,4

Abyście mieli na co czekać, ale aby nie doszło do nadmiernego zagęszczenia szkłami Voigtlander – dzisiaj porzucamy porządek naszej listy. Test obiektywu Sigma Art 85 mm f/1,4 dla Sony E. To olbrzymi obiektyw – nie pasujący do bezlusterkowców, ale znajdujący nabywców. Skomplikowana budowa optyczna obliczona pod lustrzanki – tu z tubusem odsuwającym całość konstrukcji od matrycy. Ponad kilogram wagi. Zapraszam do porównań. f/1,4 f/1,7 f/2,2 f/2,8 f/4 f/5,6

Jest na co czekać! Nowy Skopar tuż za rogiem!

Posiadacze systemu bezlusterkowego Sony mają na co czekać. Wysokiej jakości miniaturowy obiektyw Voigtländer Color-Skopar 21 mm f/4 doczekał się przeliczonego na nowo następcy. To szkło kiedyś już opisywałem – poczytajcie. Stało się też bohaterem testu jeden z dwunastu – tutaj. Skopar w wersji z mocowaniem Leica M to wzorowe szkło o iście Leikowskim looku tworzonych obrazów. Fani fotografii czarno-białej mogli czerpać całymi garściami z tego co oferowała zaawansowana budowa optyczna i miniaturowość konstrukcji. Reportaż czy fotografia uliczna z tym szkłem, które nie wzbudza zainteresowania fotografowanych osób … Continue readingJest na co czekać! Nowy Skopar tuż za rogiem!

JEDEN Z DWUDZIESTU SIEDMIU! HELIAR 50 MM F/3,5

Przedziwna konstrukcja tak jak poprzednik w tym teście. Jakość obrazu szczególna. Bardzo przyjemny analogowy look z dużą ostrością i wysoką korekcją. Bez aberracji chromatycznej. Opisałem go wcześniej w dużym teście, który możecie przeczytać tutaj. Starałem f/3,5 f/4 f/5,6 f/8 f/11