Zeiss Loxia (Distagon) 21 mm f/2,8 – Jeden z dwunastu – 10/12

Powoli zbliżamy się do końca dużego porównania obiektywów. Na dzisiejszy poranek (niedzielny), przygotowałem coś wg. mnie wyjątkowego. Test Distagona 21 mm f/2,8 w najnowszym wcieleniu. Manualnym, dedykowanym do Sony, o wdzięcznej nazwie Loxia.

Sprawdzić możemy co to jest za obiektyw na wielu stronach. Poszukajcie. Ja nadmienię, że Distagon 21 mm to jedno z najbardziej zaawansowanych szkieł szerokokątnych na świecie. Nie dziwi mnie fakt, że dla firmy Zeiss, jest to tylko jedno z wielu doskonałych szkieł i się tym specjalnie nie ekscytuje. My jednak powinniśmy. Pierwsza wersja przeznaczona była do aparatów z mocowaniem Yashica/Contax. Gdy się pokazała, miażdżyła konkurencję spod znaku Canona czy Nikona. Takiej ostrości w całym polu obrazowym, dla takiej ogniskowej, nikt nie widział wcześniej (lata dziewięćdziesiąte ubiegłego wieku). Gdy firma Kyocera, przestała produkować Contax`y, obiektyw ten stracił na znaczeniu, aby odzyskać je w czasach bezlusterkowców. To cudo wyglądało tak.

Źródło: Camera.Superb 

Potem Zeiss wyprodukował kolejne wcielenie z mocowaniem Canona i Nikona w serii, która teraz nazywa się Classic. To metalowe szkła z manualnym nastawianiem ostrości, które cenią sobie amatorzy filmowania na całym świecie. Ten obiektyw nie jest już produkowany – seria Classic startuje od ogniskowej 25 mm, ale jest jeszcze dostępny, w wielu miejscach. Wygląda tak.

Loxia 21 mm f/2,8 to obiektyw obliczony na nowo. Zbudowany z przeznaczeniem dla bezlusterkowców. Jest jednym z przykładów najbardziej zaawansowanych optycznie konstrukcji. 11 soczewek w 9 grupach. W tym 4 soczewki ze specjalnego gatunku szkła i jedna zaawansowana asferyczna. Średnica 62,1 mm, długość 72 mm. Waga 394 gramy. Loxia 21 mm f/2,8 wygląda tak.

Wnętrze tego obiektywu prezentuje się tak.

Źródło Zeiss

Pomiary wykazują, rozkład ostrości bardziej zbliżony do bardzo dobrych standardów (50 mm) niż obiektywów szerokokątnych.

Źródło Zeiss

Obiektyw jest bardzo atrakcyjną propozycją, dla wszystkich użytkowników systemu Sony, którzy nie korzystają często z AF. Krajobraz, fotografia architektury czy reportaż na hiperfokalnej to idealne zastosowania dla tego obiektywu. Mnie Distagon 21 mm w tym wcieleniu bardzo pozytywnie zaskoczył. Jest lepszy (ale znacznie droższy), niż Voigtlander Skopar 21 mm.

Do rzeczy. Teraz porówanie obrazów. przypomnę, że obiektyw możecie prównać z innymi obiektywami.

Voigtländer VM 10 mm / F 5,6 Hyper Wide Heliar aspherical

Zeiss Batis 18 mm F 2,8

Zeiss Loxia 21 mm F 2,8

Voigtländer VM 21 mm / F 4,0 Color Skopar P-Typ

Zeiss Batis 25 mm F2

Zeiss Biogon ZM 35 mm F2

Zeiss Loxia 35 mm F2

Voigtländer VM 35 mm / F 1,2 Nokton II

Voigtländer VM 50 mm / F 1,1 Nokton

Zeiss Loxia 50 mm F2

Industar 55 mm F 2,8

Zeiss Batis 85 mm F1,8

Możecie zdjęcia powiększać;-)

F/2,8

F/4

F/5,6

F/8

 

 

admin Opublikowane przez:

Bądź pierwszą osobą, która zostawi swój komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *