Voigtländer Skopar 21 mm f/3,5 Sony E

Posted on

Skopar 21 mm to legenda. Tak – LEGENDA. Dlaczego? Dlatego, że bardzo wielu reportażystów i streetowców zawdzięcza mu dziesiątki obrazów o wysokiej jakości uzyskanych tylko dlatego, że był tak niewielki i nie budził zainteresowania. Look upodobniający gotowe obrazy do tych z obiektywów Leica, także ma znaczenie. Fanów Skopara – Naleśnika znam kilku. Zamieszkują całą Europę więc wiem, że to nie lokalny trend. Skopar był tani ale jakością powalał. Ze względu na filoletowe zafarby aberracji chromatycznej bardziej nadawał się do fotografii czarno-białej. Nowoczesne matryce z łatwością obnażały tę jego wadę, wadę obiektywu obliczonego jeszcze za czasów fotografii analogowej i kamer Bessa. Jednak podsumowując Skopar z mocowaniem Leica M, zawsze niezmiernie zadziwiał. Tak zadziwiał. Tak niewielki kawałeczek optyki oferujący tak wysoką jakość obrazu to zjawisko. Nie wzbudzał zainteresowania przechodniów i zawsze można było mieć go przy sobie. Tak – ja zabierałem go ze sobą wkładając go często do kieszeni.

Tymczasem w końcu 2018 roku – firma Cosina wprowadziła na rynek nowszą wersję Legendarnego Skopara. Skopar o jasności f/3,5 początkowo ujrzał światło dzienne w wersji z mocowaniem Sony E, (wersja z mocowaniem Leica M już jest w drodze – chociaż w wersji Vintage Line). Taką właśnie wersję poddałem testom. Obiektyw na pierwszy rzut oka przypomina Noktona Classic 35 mm f/1,4 z mocowaniem Sony E. Jest tylko mniejszy. Metalowa budowa, aksamitna mechanika, to standard w produktach marki Voigtlander. Dodana natywnie osłona przeciwsłoneczna nie jest standardem w produktach tej marki, ale wraz z nowym Skoparem ją dostajecie. Jest solidna, niewielka i metalowa. To miłe, że jest. Jeszcze milsze, że jest tak solidna. Obiektyw wzbudza zaufanie nawet pomimo niewielkiej masy, i rozmiarów. Długość 39,9 mm i średnica 62,8 mm. Średnica gwintu filtra 52 mm – czyli właściwie to tak na oko rozmiary obiektywów manualnych z czasów fotografii analogowej. Waga 230 gram, 10 listków przysłony, kąt widzenia 91,2 stopnie. Współpraca z elektroniką aparatu w tym z pięcioosiową stabilizacją (sic! – przy tej ogniskowej?!?). Przysłona pracuje w zakresie od f/3,5 do f/22. Stop. Tyle faktów. Ważne jest w tym obiektywie co innego.

Przede wszystkim to, że poprawiona i obliczona do współpracy z matrycami elektronicznymi budowa optyczna daje niesamowitą jakość i to właściwie już od w pełni otwartej przysłony. Nie ma aberracji chromatycznej, nie ma dystorsji. Jest – wiem co piszę – bardzo wysoki mikrokontrast, pozwalający na zabawę w fotografowanie najmniejszych detali. Tak klarowne obrazy dają Distagony 21 mm Zeissa, w tym pracująca w systemie Sony A7/9 – Loxia. Tu jednak mimo niższej ceny mamy taką samą jakość optyczną. Obrazy po prostu cieszą. Cieszą zwłaszcza wówczas, gdy nasza torba nie ciąży nam na ramieniu, obiektywu prawie nie zauważamy, a jednak on jest i czeka aby wspomóc nas zawsze tam, gdzie nie starczy nam szerokiego kąta. Jest w nim jeszcze coś godnego uwagi. Jest maleńki, metalicznie-czarno połyskujący. Nie zwraca uwagi i pozwala „bezczelnie” fotografować dosłownie wszystko i każdego. Aparat z czymś takim nie stanowi zagrożenia – a Wy wracacie ze zdjęciami najwyższej jakości.

Szacunek dla firmy Cosina, za zajęcie się Skoparem i wlanie w tą leciwą konstrukcję nowego ducha. To znakomita inwestycja dla podróżników, fotografów krajobrazowych, reportażystów, czy streetowców. Fotografowie ślubni ucieszą się, że mają przy sobie stałkę, która nie będzie odgniatać dodatkowo ramienia przez cały dzień biegania za nowożeńcami. O dziwo, fotografowie kreacyjni, również mogą ucieszyć się z jego posiadania. Czasami brakuje szerokiego kąta, a ten nie zajmie wam. jak każde „szanujące się” szkło 21 mm – 1/4 torby. Przyznam, że podczas zdjęć testowych nie byłem w końcu pewny czy mam go z powrotem w torbie czy nie. Zapakowany w woreczek z weluru, spoczął na dnie, a przez swe rozmiary zwyczajnie „zniknął”. 

Nie będzie to długi test. Wolę abyście ocenili zdjęcia. Używałem go zamiennie z obiektywem Nokton 50 mm f/1,2, którego test czytaliście niedawno. Te same motywy – znacząco inny kąt widzenia. Nie chciałem epatować opisami jakości. Po przejrzeniu zdjęć na ekranie wysokiej jakości oniemiałem. Takie szczegóły, jakie zobaczyłem w zdjęciach z tego Skopara, można zobaczyć na obiektywie 35 mm czy 150 mm, ale na 21?! To szok. Szczegółowość i kontrast a zwłaszcza mikrokontrast są niesamowite. Brak aberracji chromatycznej. To co robi ostatnio producent obiektywów Voigtlander – po prostu zadziwia. Wiem, ze produkuje także manualne szkła Zeissa. Jednak to co widzimy godne jest uwagi.

Kiedyś, dawno, dawno temu wypracowałem sobie zestaw marzeń. Było to jeszcze za czasów aparatów Contax/Yashica. 21, 35, 50, 85, 135 mm to zakres ogniskowych, który zaspokajał potrzeby początkującego fotografa, który nie wiedział jeszcze nic z tego co wie dzisiaj;-) o zapotrzebowaniu na ogniskowe. hehe 21 mm – bo Distagon, a nie 20 mm jak w Canonie czy Nikonie. Lubię ten przeskok pomiędzy 35 a 21 mm. Mam co prawda i szkło 10 mm, więc gdy jest potrzeba… Jednak 21 mm w tym wydaniu, na matrycy 36 mega pikseli jak w moim przypadku czy 42 jak w Sony A7RIII robi robotę. Nowsze jest czasami wrogiem dobrego. Tak się to mówiło? Nie chce mi się tego sprawdzać w google. Po prostu stary Skopar był świetny. Nowy jest znacznie lepszy. To konstrukcja obliczona pod korpus Leica, gdzie będzie krótsza. Tu mamy tylną soczewkę nieco odsuniętą od matrycy i schowaną, w tubusie. Za chwilę zobaczymy wersję dla Leica M – coż za piękne czasy. Nie trzeba się nanosić, aby mieć przy sobie zestaw potrzebnych szkieł o mega jakości. No bo jak się nie cieszyć, gdy zdjęcia z Sony I Leica wyglądają tak dobrze! Chcecie doświadczyć szerokich kadrów zbliżonych wyglądem do tych generowanych przez kamery z Solms? Chcecie fotografować szeroko ale ukradkiem? Chcecie obrazów bez dystorsji? No to wiecie co robić – szukajcie na stronie dystrybutora obiektywów Voigtlander – firmy InFoto. Oni będą mieli je pierwsi. 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *